Beke Margit szerk.: Az Esztergomi Bazilika, Editions du Signe, Esztergom-Budapesti
Főegyházmegye, Strasbourg 2011
Az új év első olvasmány- és könyvélménye számomra
egy nagyon szép album, mégpedig az Esztergomi
Bazilika c. gyönyörű kötet, amelynek előszavát SEmR. Erdő Péter bíboros,
prímás érsek írta.
Az Esztergomi Bazilikához nyilván minden magyar
katolikus kötődik. Személyes kötődésem is erős, hiszen a hely, ahol születtem,
ahol felnőttem, ahol kispap és áldozópap lettem, és ahol most működöm, Galánta
is, hosszú századokon át az Esztergomi Érsekség kötelékében él. Valóban mater et caput (anya és fő) volt
Esztergom számunkra, s szellemi értelemben az is marad.
Tizennégy évesen egy papszentelés alkalmával
pillantottam meg életemben először Esztergom bazilikáját. Ez az alkalom
egyúttal a gregorián énekkel és az ünnepélyes nagyliturgiával való első
találkozásom is volt egyben. Mindmáig meghatározó, lenyűgöző élmény. De nem
felejtem el azt sem, hogy személyesen ott lehettem Mindszenty bíboros úr
újratemetésén, s további sok szép jeles ünnepen. Ezek közül kiemelem a
Főegyházmegye alapításának milleneumi alkalmát és Meszlényi Zoltán püspök úr
boldoggá avatásának ünnepét. Az egyikről egy jubileumi emlékérmet, a másikról Boldog
Zoltán püspök úr ruhájából való ereklyét őrzök. Ezek miatt a személyes emlékek
miatt is örülök az Esztergomi bazilikáról szóló szép albumnak, melyeket egyébként
is igen kedvelek. A gyönyörű fotók és rövid, de tárgyszerű tanulmányok mindig
egészen közel hozzák az egyes helyeket, templomokat. Santiago di Compostellából
is őrzök egy ilyen kötetet könyvtáramban. Oda úgyis csak kivételesen juthat el
az ember, de a zarándoklatomat mindig felidézhetem ez album által.
Az esztergomi kötetet Beke Margit szerkesztette,
mely 192 oldalas gazdagságot foglal magába. Ezt a gazdagságot a kísérőszövegek
és a fotók együttesen alkotják. A bíboros, prímás úr előszava után, a Várhegy és a bazilika 1543-ig tartó
korszakát mutatja be tömören az első fejezet, mely Hegedűs András munkája.
Ebben a fejezetben az ősi Szent Adalbert székesegyházzal és annak megmaradt
emlékeivel ismerkedhet meg az olvasó. Különösen jó volt ezeket a sorokat
olvasni, hiszen a középkori esztergomi liturgia kutatása személyesen foglalkoztat,
és e liturgia fő helyszínéről és tárgyi emlékeiről van szó ebben a fejezetben. A
II. fejezet A Török idők és a visszatérés
címmel a Török kor kezdetétől 1706-ig tartó történeti szakasz bemutatása, Beke
Margit írása. Különlegesen izgalmas ez a korszak, amelyről az egyszerű olvasó
oly keveset sejt és tud. A III. fejezet címe: Az árván maradt város, a
XVIII. századtól az új székesegyház felépítéséig tartó korszakra derít
fényt. A mai bazilika építésének előzményeit mutatja be az olvasónak Istvánffy
Miklós összefoglalásában. A bazilika
újjászületése címet viseli a negyedik fejezet, amelyben rácsodálkozhatunk
milyen nagy áldozattal és gondossággal, bár sok nehézség és fáradozás
közepette, de megszületik a Magyar Sionon a ma is látható bazilika. Ebben a
fejezetben, amely egyébként a legbővebb, nagyon hasznos információ a bazilika
alaprajza és annak berendezése, - a fejezet Kontsek Ildikó munkája. A kötet ötödik
fejezete a bazilika kincstárát mutatja be tömören és gazdagságát egy-egy
alkotással jelezve. A könyv hatodik és hetedik fejezete a XX. század történetéből
mutat be pillanatfelvételeket, az egyik fejezet 1945-ig tart eseményekből Háborúk viharában címmel, Czékli Béla
munkája, az utolsó fejezet Beke Margit összefoglalásában Élet az ország főtemplomában címmel bepillantást enged a XX. század
második felének nagy ünnepeibe. Az albumot a képek jegyzéke zárja.
A könyv rövid ismertetése végén néhány észrevételt
is tegyünk „káptalani „szemmel: A régi rítust szerető hívek az album
lapozgatása közben nyilván megörülnek egy-két olyan felvételnek is, amely a
római szertartás korábbi formáit örökíti meg. A kötet tartalmaz mozzanatokat a
templomszentelés szertartásából, valamint a nagyon sok gyönyörű oltárt és
liturgikus felszerelést, amelyek katolikus elődeink igényességéről szólnak.
Különlegesen szép liturgikus pillanatkép a Boldog Zoltán vértanú püspök
püspökszentelésén készült felvétel.
Az album képei természetesen tükrözik az utolsó
negyven év liturgikus reformjainak a különféle megvalósulásait. A bazilikában
is legalább háromféle módon látszik a mozdítható oltár elhelyezése, amennyiben
jól látom a felvételeken. Különböző megoldások születtek ebben az időben a koncelebráló
papság elhelyezésére. A közös pont ezekben a változásokban a főoltárnak és oltárterének
elárvulása, a kanonoki kórus és a közötte lévő kórustér funkcióváltása.
Mindezek a terek a felvételek tanúsága szerint már nem annyira a főpapi és papi
szolgálat terei többé, nem a mise és ünnepélyes zsolozsma terei, hanem
tömegeknek, vendégeknek, papoknak nyújtanak egyes alkalommal ülőhelyet. Jól
szemlélteti ezt az a felvétel, amelyen a tömeg egészen a főoltár lépcsők
tetejéig a főoltárig felvonulva szemléli a középen lent zajló istentiszteleti
cselekményt. A liturgia hagyományos orientációjának megszűnését jelzik ezek a
felvételek, de ez nem éppen csak Esztergom bazilikájának jellemzője lett az
elmúlt évtizedekben. Bár mintha az utóbbi években egy kicsit növekedett az
érzékenység a szent terek megbecsülése iránt és használatuk módjában. Az utóbbi
időkben azonban a püspöki katedra és az oltár is fokozatosan visszafelé húzódik
fel a kupola alól a kórustérbe és szentélytérbe. Pozitívumnak tartható, hogy a
miséző oltár hagyományos és művészi antependiummal van ellátva, s a megújított
liturgia ünneplése folyamán is sok hagyományos tárgyat használnak a
bazilikában. Mindenesetre a régi
felvételek azt tanúsítják, hogy a római rítus hagyományos formája alkalmas volt a hatalmas tömeg jelenlétében
celebrált, rendezett istentiszteletre, ahogyan a néhány ember jelenlétében
elvégzett csendes misékre is.
Nagyon hasznos és üdítő, tanulságos és gazdagító,
tapasztalatokat adó olvasmány az
esztergomi bazilikáról készült album, ajánljuk a kedves Olvasók figyelmébe.