Elárulom, hogy szeretem a könyvek megvásárlását szép helyszínhez és jeles
napokhoz kötni, s ezeket a tényeket meg is örökítem személyi könyvtáram
példányaiban. Tavaly Szent Márton napján, az idén pedig Szent Miklós ünnepén
könyvtáram egy-egy nagyon szép kötettel gyarapodott, mindkettőt Pozsonyban
vásároltam. Azt hiszem az alábbi ismertetőből kiderül, miért e két jeles
szent ünnepnapján.


A második kiadványt tegnap, Szent Miklós napján vásároltam, a nagyszombati
Szent Miklós bazilikáról szóló, az előző kiadványtól szerényebb de színvonalas
kiadvány: Radváni Hadrián: Dobšovič Mário: Bazilika
svätého Mikuláša v Trnave. Lúč, 2011 (A nagyszombati
Szent Miklós bazilika) A Szent Miklós templom Nagyszombat városának 14. században épült gótikus
plébániatemploma. A 16. századtól a város az esztergomi érsekek és a
székeskáptalan tartózkodási helye. Ők a gótikus templomot tovább szépítik
bővítik, gyarapítják, s nem egy érsek s kanonokok sokaságának temetkezőhelyévé
is válik. 1708-ban könnyezik a templom Mária-képe, 1710-től város minden évben fogadalmi kilencedet és
ünnepet tart a Könnyező Szűz tiszteletére Szűz Mária bemutatásának ünnepéhez
kapcsolódóan.
A Szent Miklós bazilika is csodálatos példája az Isten imádására,
tiszteletére épített templomoknak. Gyönyörűen mutatja be a kötet rengeteg
gyönyörű felvétel segítségével a Szent Miklós bazilika legtöbb részletét:
külső és belső építészetét, kriptáit, harangjait, orgonáit, kincstárát,
a Könnyező Szűz kápolnáját, a templom stallumait és szentélyét. A Szent
Miklós bazilika, plébániatemplom ma is nagy látogatottságnak örvend
a hívek részéről, s a Könnyező Szűz Mária búcsúja zarándokok
sokaságát gyűjti egybe. A káptalani élet sajnos Nagyszombatban is megszűnt,
s vele együtt a nyilvános zsolozsma-istentisztelet is. A templom
hosszú szentélye itt is funkcióját vesztette, ugyanúgy mint Pozsonyban, a szentélyben
helyet foglaló hívek hátulról szemlélik a templom közepén „szembemiséző“
papot.
A két kiadvány között még van egy kis különbség, a pozsonyi dómról szóló
kötet szerzője mindig a hagyományos magyar névírást használja a történelmi
személyiségek neveinél, a nagyszombati kötet szerzője a Szlovákiában érvényben
lévő nacionalista történelemszemlélet írásmódja szerint, vagyis deformált
formában hozza a történelmi neveket. (Pázmány – Pázmaň).
Mindazok, akik áttanulmányozzák ezt a két szép és színvonalas kiadványt,
elismerik, hogy elődeink megértették Szent Benedek szavát: az Isten imádásának,
tiszteletének semmit elébe ne tegyenek. Mindezt építészettel, művészettel
nagyon is ki tudták fejezni. Legyen ösztönzés ez a mi számunkra is a liturgia
szeretetét, ápolását, művelését illetően.
Józsa Attila